هشت گرایش عمده‌ی رسانه‌های دیجیجتال در سال ۲۰۱۰ (بخش اول)

پرداخت هزینه از طرف کاربران، انقلاب در تولید تبلت‌ (tablet) و راه‌حل‌های هوشمندانه‌تر برای تبلیغات، برخی گرایش‌های عمده‌ی ‌دنیای رسانه‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۰ هستند. در این مطلب به هشت مورد برجسته این روند‌ها خواهیم پرداخت:

۱- جستجو برای راه‌های درآمدزایی جدید: تجربه‌های متعددی برای پرداخت کاربران در حال اتفاق افتادن است
خیلی از بنگاه‌های رسانه‌ای مشخص کرده‌اند که می‌خواهند از کاربران‌شان در مقابل محتوایی که به آن‌ها ارائه می‌شود هزینه دریافت کنند. ” User payment” پرداخت کاربران حالا به شعار کلیدی در صنعت رسانه‌ای تبدیل شده است، و تجربه‌های متعددی در این زمنیه آغاز شده‌اند.
این موج به وسیله یک غول رسانه‌ای یعنی روبرت مرداک آغاز شد، وقتی که او استفاده از وب سایت تایمز را به همین منظور پولی کرد. با این وجود بیشتر بنگاه‌های رسانه‌ای احتمالا جرات نخواهند داشت مانند سایت تایمز به این سمت حرکت کنند، ترجیحا تعداد بیشتری از آن‌ها سعی می‌کنند تا راه‌‌حل‌های مناسب‌تری برای دریافت پول از خوانندگان وفادارشان پیدا کنند. یک مثال در این مورد نیویورک تایمز است که در آغاز سال آینده راه حل جدیدی را برای این منظور ارائه خواهد کرد.
در این بین چالش عمده برای رسانه‌ها تصمیم‌گیری درباره‌ی پیشنهادات مختلف است، و این‌که کدام یک دارای ارزش خاص هستند، با این حال همانطور که سال ۲۰۱۰ رو به پایان می‌رود مدل‌های درآمدزایی از اخبار در حال تغییرات عمده است. اما آینده مشخص خواهد کرد که کدام روش کارآمدتر و کدام روش‌ها محکوم به شکست خواهند شد. اما یک چیز مسلم است: بیشتر سایت‌های خبری نیازمند به بهبود بخشیدین مدل‌های درآمدزایی خود هستند. برای پیشرو شدن در بازار فقط وابسته به نمایش آگهی‌های معمولی بودن کافی نیست. سایت‌ها برای داشتن یک کسب و کار خبری پردوام آن‌لاین نیازمند منابع تازه و جدید هستند.

۲- تلفن‌های هوشمند انقلابی در استفاده از وب
ما در اواسط انقلابی هستیم که با متصل شدن به وب از طریق دستگاه‌های موبایل آغاز شد. پیشرفت اولیه در این زمینه متعلق به (iPhone) آی‌فون شرکت اپل است، که باعث تحول در چگونگی استفاده کاربران از طریق دستگاه‌های موبایل شد. این روند به وسیله‌ی گوگل و سیستم عامل کد باز (open source) آن آندروئید (Android) در حال شتاب گرفتن بیشتر است. نتیجتا شاهد تغییرات اساسی در نحوه‌ی استفاده‌ی مردم از دستگاه‌های موبایل هستیم.

۳- سایت‌های رسانه‌ای بیشتر از گذشته در حال نزدیک شدن و اتصال به شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار هستند
تا چند سال پیش بسیاری از سایت‌های خبری فکر می‌کردند می‌توانند شبکه‌های اجتماعی وسیع خودشان را توسعه دهند. این رویکرد امروز تا حد زیادی شکست خورده است. سایت‌های رسانه‌ای خیلی زود پی بردند که توسعه شبکه‌های اجتماعی خاص خودشان نیازمند تعهد مداوم وتخصیص منابع است. در حالی که ثابت شد که رقابت با بازیگران قدر جهانی در این عرصه می‌تواند بسیار سخت باشد. با تمام شدن جاه‌طلبی‌ها در این‌باره حالا بسیاری از سایت‌های رسانه‌ای به شبکه‌های اجتماعی موجود که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند وصل شده‌اند مثل: فیس‌بوک، یوتیوپ، توئیتر و غیره.
ما اکنون شاهد هستیم که تعداد بیشتری از رسانه‌ها از فیس‌بوک و ابزارهای مشابه برای تعامل با مخاطبان استفاده می‌کنند. دلیل آن هم ساده است: توانایی برای ایجاد تعهد و وفاداری در بین کاربران یک فاکتور تعیین کننده است که سایت‌های رسانه‌ای برای برنده شدن در مقابل رقبا به آن نیاز دارند. این حتی از اخبار اساسی مرسوم هم مهم‌تر است. همین روند موجود باعث شد که شرکت‌های رسانه‌ای به ناچار پی ببرند که عصر ارتباطات یک طرفه به پایان رسیده و دنیای رسانه‌های دیجیتالی امروز نیازمند دیالوگ با خوانندگان هستند، در غیر این صورت دچار مرگ تدریجی خواهند شد.

۴- موقعیت یاب‌ها، سرویس‌های هیجان‌انگیز جدید
با گسترش خدمات تلفن‌های موبایل، موقعیت مکانی کاربر اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد، بیشتر تلفن‌های هوشمند جدید دارای یک سیستم جی پی اس (GPS) هستند،. بر همین اساس تولید کنندگان محتوا نیز دست به کار شده و خدمات پیشنهادی‌شان را به کاربران با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی آن‌ها، و در هر ساعتی از شبانه روز ارائه خواهند کرد. خیلی از سایت‌های خبری رسانه‌ای هنوز لزومی به آماده شدن برای این روند ندیده‌اند. بیشتر آن‌ها در درجه اول عادت دارند به آماده کردن محتوا برای چاپ و در درجه‌ی بعد برای وب. به‌طور معمول آن‌ها داده‌های بیشتری را برای پیشنهاد در سرویس جی پی اس آماده نکرده‌اند. اما حالا به نظر می‌رسد زمان آن رسیده باشد که به آن اقدام کنند!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *