هشت گرایش عمده‌ی رسانه‌های دیجیجتال در سال ۲۰۱۰ (بخش دوم)

۵- تبلت‌ها (Tablets) در حال تغییر دادن عادت‌های رسانه‌ای ما هستند
به بازار آمدن آی‌پد اپل باعث شتاب بیشتر شرکت‌های رسانه‌ای در بازار کتاب‌خوان‌های الکترونیکی شد. حالا شرکت‌های رسانه‌ای به سرعت در این مسیر در حال حرکتند تا با ارائه اپلیکیشن‌های خبری هیجان‌انگیزتر و متناسب با تبلت‌های جدید خودشان را در مسیر پیشرفت قرار دهند.
اپل خیلی زود با رقبایش روبرو شد، با تبلت‌های سبک‌تر و حتی با صفحه نمایش بهتر، که البته بیشتر آن‌ها با سیستم عامل گوگل یعنی آندروئید کار می‌کنند.
اکنون برای بیشتر شرکت‌های رسانه‌ای الگوی مورد علاقه کاربران نیز مورد توجه است. مثلا ای‌پد خودش را به عنوان یک وسیله‌ی راحت برای کار در کاناپه‌ و نیمکت نشان داد – تا جایی که خیلی از کاربران اصلا آن را برای کار در آخر شب تهیه می‌کنند.
بعد از آن کیندل (Kindle) و دیگر جوهر نوشت‌های الکترونیکی (e-ink) قرار دارند که هدف طراحی آن‌ها ارائه‌ی یک تجربه‌ی خوب برای کاربر در هنگام کتاب‌خوانی یا سر و کار داشتن با انواع دیگر متن‌ها است.

در سال ۲۰۱۰ تعداد کتاب‌خوان‌های الکترونیکی در بازار به‌طور قابل توجهی رو به افزایش بوده‌اند، و می‌توان حدس زد که همچنان هیاهو در اطراف این تکنولوژی ادامه خواهد داشت.
در سال آینده نیز ما تعداد بیشتری از تبلت‌ها و انواع دیگر کتاب‌خوان‌های الکترونیکی را در بازار خواهیم دید، الان آی‌پد پیشتاز است، اما دورنما هنوز نامشخص و با تغییرات زیاد خواهد بود.

۶- تاکید بیشتر بر مدل‌های جدید تبلیغات
تا زمانی که فضا برای نمایش تبلیغات فراوان است و قیمت‌ها پایین‌، سایت‌های رسانه‌ای ناگزیر به صرف زمان و پول زیاد برای توسعه بیش از پیش مدل‌های حرفه‌ای‌تری از آگهی برای مشتریان‌شان هستند. آگهی‌دهندگان خواستار دلایلی می‌شوند که نشان دهد هزینه‌ی آگهی آن‌ها به هدر نمی‌رود، مسئله‌ای که سایت‌های رسانه‌ای را تحت فشار رو به افزایشی برای اثبات تاثیر آگهی در سایت‌هایشان قرار می‌دهد. بنابراین ما احتمالا راه‌های خلاقانه‌تری را در این عرصه خواهیم دید، همزمان با تلاش سایت‌ها برای دست یافتن به مدل‌هایی از ارائه آگهی که هم برای آگهی‌دهندگان و هم کاربران راضی کننده باشد.

۷- همزمانی
تاخیر در انتشار اخبار یک روش قدیمی و مربوط به گذشته است. امروزه اخبار همانطور که اتفاق می‌افتند منتشر می‌شوند. ما در حال تجربه‌ی این همزمانی در دنیای وب هستیم. مسیری که در پیشرفت آن فیدهای خبری نقش زیادی داشته‌اند، البته با کمک سایت‌هایی مثل فیس‌بوک و توئیتر.
کاربران به‌طور فزاینده خواهان افزایش سرعتند، یعنی شیوه‌ای از ارائه خبر که هم قانع کننده باشد و هم سریع. در رویدادهای مهم خبری کاربران حالا تا حد زیادی راه‌های حرفه‌ای‌تری را برای جمع‌آوری و دنبال کردن جریان اخبار به‌طور همزمان و از طریق شاهدان عینی متعدد در اختیار می‌گیرند. مسئله‌ای که شرکت‌های رسانه‌‌ای سنتی را در مقابل یک چالش بزرگ قرار داده، همان‌طور که آن‌ها در حال روبرو شدن با آماتورهای هوشیاری در صحنه‌ی خبرهستند.
پس سایت‌های خبری نیز بیشتر قانع می‌شوند تا از امتیاز خصوصیت همزمانی در وب استفاده کنند، و راه‌های خلاقانه‌ای را برای بکارگیری پوشش خبری به طور همزمان و زنده و ارائه کردن اخبار به همان صورتی که جمع‌آوری می‌شود پیدا کنند. همان راهی که باعث استفاده موثرتر از رسانه‌های اجتماعی و محتوای کاربر در کار هر روزی روزنامه‌نگاری می‌شود.

۸- محتوای خبری در حال تجزیه شدن است
به نظر می‌رسد بیشتر سردبیران ماجرای تجزیه‌ی محتوای خبری را دست‌کم گرفته‌اند. با این حال این روند تا اندازه‌ای باعث تضعیف بیشتر مدل‌های کسب و کار شرکت‌های رسانه‌ای سنتی که تاکیدشان بر روی تدوین بسته‌های خبری وسیع به عنوان تولید اصلی‌شان بود خواهد شد.
اگر چه برای روزنامه‌نگاران این آزاردهنده است اما باید قانع شد که تمرکز محتوا به آرامی در حال حرکت از یک سایز مشخص در همه‌ی بسته‌های خبری به طرف بخش‌های جداگانه‌ای از محتوای خبری و وابسته شدن به متا داده‌ها (meta data) است. برای بیشتر سایت‌های خبری بخش قابل توجه بینندگان امروز کسانی نیستند که صفحه اول سایت‌شان را بازدید می‌کنند بلکه آن‌هایی هستند که به طور مستقیم و از طریق موتور جستجوی گوگل به سراغ مقاله‌های مشخص می‌روند.
این‌جا یک شباهت روشن بین این موضوع و صنعت موسیقی می‌توان تشخیص داد. در گذشته تولید اصلی این صنعت آلبوم‌های موسیقی محسوب می‌شد، بسته‌ا‌ی تنظیم شده از مجموعه‌‌ای معینی آهنگ. پس تهیه و تولید آن‌ها در قالب محصولاتی مثل کاست یا سی دی منطقی بودند. اما همانطور که جریان دیجیتالی شدن موسیقی پیش رفت، تک آهنگ‌ها به عنوان محصول محبوب‌تر برتری یافتند.
ما نمی‌توانیم بگوییم که دیگر بازاری برای بسته‌های تدوین شده‌ی خبری وجود ندارد. مطمئنا مردم هنوز به سلیقه‌ و انتخاب سردبیران مجرب اهمیت می‌دهند. اما بخش‌های مختلف خبری برای مدت زیادی در بسته‌های خبری گسترده باقی نخواهند ماند. بلکه در هنگام انتشار راه خودشان را می‌روند، هر وقت که مصرف کنندگان به آن‌ها نیاز داشته باشند. سایت‌های رسانه‌ای نیز مجبورند بسته‌های خبریشان را بیشتر منحصر به فرد و با تمرکز بر روی نیازهای کاربران تهیه کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *