معرفی کتاب: تجارت به شیوه‌ی بیل گیتس

نام‌هایی هستند که خود به خود تبدیل به برند می‌شوند، یکی از این نام‌ها بیل گیتس است، یک نام که برای فراموش نشدن متولد شد، یک نام که ممکن است به هر دلیل بعضی‌ها را خوشحال، بعضی‌ها را عصبانی و یا ناراحت کند، اما به هر حال این اسم را نمی‌شود نادیده گرفت.
کتاب تجارت به شیوه‌ی بیل گیتس، با عنوان فرعی ۱۰ راز ثروتنمدترین راهبر تجاری جهان، در واقع پیگیری این نام است، برای به یاد آوردن دوباره‌ی چهره‌ای موفق، حتی اگر این روزها زیر سایه اسیتیو جابز یا زاکربرگ چندان هم دوست‌داشتنی یا به روز به نظر نرسد.
خواندن این کتاب برای من یک‌جور تمرین تغییر ذائقه هم بود چون قبل از این بدبینی عجیبی نسبت به همه‌ی کتاب‌هایی از این دست داشتم، بخصوص اگر کلمه‌ی “راز” یا “تجارت” هم جایی در عنوانشان خودنمایی می‌کرد. اما هم اجبار به دلیل یک تحقیق سفارشی و هم ظاهر حرفه‌ای‌تر کتاب نسبت به نمونه‌هایی از این دست باعث شد که به هر حال آن را بخوانم و خوب پشیمان هم نیستم.
در این کتاب‌ها همیشه این احتمال هست که نویسنده با موضوع خودش فاصله منطقی را حفظ نکند و باعث شود کتاب به یک ستایش‌نامه یا یک جور جزوه‌ی کیش شخصیتی تبدیل شود. اما خوشبختانه در این اثر به نظر می‌رسد بیشترین سعی برای دور شدن از این سبک اعمال شده است. هر چند باز هم صفحاتی هستند که خواننده را خسته می‌کنند، بخصوص وقتی پای صفت‌های کلی مثل، زیرک، باهوش، یا سرسخت در میان باشد، یا بعضی مطالب در زیر عنوان‌های متفاوت تکرار شوند.
فصل بندی کتاب بر اساس ۱۰ راز بنا می‌شود، همان‌هایی که نویسنده احتمالا به “راز” بودن آن‌ها اعتقاد دارد و معتقد است زیربنای موفقیت بیل گیتس به شمار می‌روند:
۱٫ فرزند زمان خویش باش
۲٫ عاشق تکنولوژی باش
۳٫ کسی را اسیر خود نکن
۴٫ افراد بسیار با هوش را استخدام کن
۵٫ برزیستی را بیاموز
۶٫ انتظار تشکر نداشته باش
۷٫ دور اندیش باش
۸٫ بر تمام پایگاه‌ها نظارت کن
۹٫ تجارتی کوچک ایجاد کن
۱۰ . همواره چشم به هدف بدوزاز نکات مثبت کتاب اطلاعاتی است که در باکس‌های جداگانه به خواننده داده می‌شود، شیوه‌ای که باعث می‌شود کتاب از سطح یک کتاب معمولی این‌گونه موضوعات به یک کتاب تا حدی متفاوت تبدیل شود، مثل باکس صفحه ۱۲۷ که درباره‌ی سازمان‌های چابک توضیح می‌دهد و پنج تمایز آن‌ها را با سازمان‌های کند بر اساس یک تحقیق بیان می‌کند، که دو موردش از این قرار است :
۱٫ تصمیم‌گیران سریع، در عمق اطلاعات روز شنا می‌کنن؛ در حالی که تصمیم‌گیران کند، تنها بر برنامه‌ریزی و اطلاعات آینده‌گرایانه تکیه می‌کنند.
۲٫ تصمیم‌گیران سریع، هم زمان به جمع‌بندی تاکتیک‌ها، استراتژی‌‌ها، بودجه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و گزینه‌ها اقدام می‌کنند؛ در حالی که تصمیم‌گیران کند، به آزمایش استراتژی در خلاء می‌پردازند و به جزییات اجرایی تصمیمات علاقه‌مندند.

  • مشخصات کتاب

تجارت به شیوه‌ی بیل گیتس
نویسنده: دِزدییِر لاو
ترجمه: توحید فریدونی، رامین درگاهی
نشر پژواک ۱۳۸۹

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*