گزارش یک تحقیق درباره‌ی رسانه‌های اجتماعی

آیا توجهی که این روزها به “رسانه‌ها اجتماعی” می‌شود بیش از اندازه نیست؟ آیا درباره‌ی نقش آن‌ها در انقلاب‌های اجتماعی یا مارکتینگ اغراق نشده است؟ شاید گذشت زمان و تحقیقات بیشتر ما را به جواب‌های قانع کننده‌تری نزدیک کنند، اما آنچه اکنون جلب توجه می‌کند، رویکرد گسترده‌ی محققان ارتباطی به این پدیده‌ی رسانه‌ای‌، اجتماعی است. یکی از جدیدترین تحقیقات در این زمینه کاری‌ست که تام وبستر انجام داده و معتقد است که بیانگر حقایقی جدیدی درباره‌ی عادات استفاده‌ از رسانه‌های اجتماعی در آمریکاست. اما چند اشاره کوتاه به این تحقیق:
نموداری از این تحقیق نشان دهنده‌ی میزان محبوبیت و استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی مختلف در آمریکاست، که در واقع برتری کامل فیس‌بوک را نشان می‌دهد:

تام وبستر درنموداری دیگر به ارتباط کاربران با برند‌ها می‌پردازد و این که کدام رسانه‌ی اجتماعی بیشترین تعامل را در این زمینه با آن‌ها دارد:

نتایج نشان می‌دهد که اگرچه فیس‌بوک شش یا هفت برابر بزرگتر از توئیتر است اما اختلاف آمار بیش از دوازده برابر است. یعنی بیشتر آمریکایی‌هایی که برندها را از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند، خیلی بیشتر همراه آن‌ها در فیس‌بوک هستند تا توئیتر.
نمودار آخر در این‌جا پاسخ این پرسش از کاربران است که کدام سایت یا سرویس اجتماعی بیشترین تائثیر را در رفتار آن‌ها برای خرید کالا یا خدمات داشته است:


در این‌جا هم فیس‌بوک با ۲۴ درصد پیشتاز است، اگرچه ۷۲ درصد جواب هیچکدام را انتخاب کرده‌اند.

  • گزارش کامل تحقیق را هم می‌توانید از این‌جا بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *