تغییرات لوگو برای تقویت یک برند

در آخر این مطلب ‌می‌خوانیم: گوگل بیشتر از اینکه بخاطر طراحی‌های خلاقانه اش معروف باشد به استفاده از الگوریتم‌های مفید و کارآمد معروف است، پس چرا باید تیمی را استخدام کند که یک صفحه را هر چند وقت دچار تغییری دهند که هم وقت مهندسان برنامه را بگیرد و هم باعث ایجاد بازخوردهای گاه منفی در مورد شرکت گوگل شود؟

جنیفر هام در این مورد می‌گوید: “شرکت گوگل ابزارها و چیزهای بسیاری را در عرصه فناوری معرفی و منتشر می‌کند، ولی گاهی اوقات کاربران از یاد می‌برند که ما انسان‌های معمولی هستیم. من فکر می‌کنم دلیل اصلی وجود Doodleها این است که با ایجاد تغییرات در طول زمان به کاربران یادآوری کنیم که ما هنوز هم زنده‌ایم”.

آیا می‌شود به پاسخ زیرکانه‌ی جنیفر هام حرف‌های بیشتری درباره‌ی ارزش Doodle‌ها برای گوگل اضافه کرد؟


در نگاه اول شاید این طور به نظر برسد که آن‌ها فقط باعث می‌شوند جستجو کردن برای کاربران در سراسر جهان با نوعی لذت و تفریح همراه شود، اما امروز ارزش Doodleها برای  گوگل بیش از این حرف‌هاست. در واقع آن‌ها اکنون یک روش مؤثر برای تقویت برند گوگل محسوب می‌شوند. اما دلایل ما برای این ادعا چیست:

۱- کاربران موتورهای جستجو به طور معمول توجه چندانی به بالای صفحه ندارند. زیرا آن‌چه آن‌ها به دنبالش هستند به طور خاص در پایین لوگو به نمایش در می‌آید، بنابراین طبیعی‌ست که اگر فرم صفحه همواره یکسان باشد بعد از مدتی کاربر دیگر هیچ توجهی به برند نخواهد داشت. در صورتی که یک لوگوی غیر ایستا باعث جلب توجه کاربران می‌شود، در همین حال گفتگو درباره‌ی موضوع در وبلاگ‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی نیز بالا می‌گیرد.

۲- همه‌ی این Doodleها به نوعی ارجاعی به لوگوی اصلی گوگل هستند، گاهی فقط رنگ لوگوی اصلی را در خود دارند، و دیگر اجزاء نمایانگر نقشی هستند که Spell گوگل در آن خوانده می‌شود. با این شیوه شما به طور هوشمندانه‌ای باعث جلب توجه کاربر از طریق هویت بصری می‌شوید، کاربری که در عین غافلگیری برای پیدا کردن کلمه اصلی در Doodle کنجکاوی می کند. شاید قابل توجه باشد که بدانیم کاربرانی هستند که به جمع‌آوری این Doodleها علاقه‌مندند و برای روزهای تقویمی خاص که تغییرات در لوگو گوگل اتفاق می‌افتد لحظه شماری می‌کنند.

۳- پیامدهای Doodleها گاهی حتی می‌تواند بیشتر هم باشد، مثلا مردم آن‌قدر با گیتار لس پال نواختند که گوگل برای آن یک سایت مخصوص راه اندازی کرد.

۴- همه این واکنش‌ها ما را به مهمترین اهمیت Doodleها می‌رساند: پایبندی. یک لوگوی در حال تغییر دیده می‌شود، نقش ایفا می‌کند و تعاملی‌ست، جلب توجه می‌کند، و باعث می‌شود مردم با آن برند احساس راحتی و علاقه بیشتری کنند. این علاقه که همراه با رضایت مشتری‌ست، حاصلش می‌تواند باعث گسترش و تقویت دیگر خدمات و سرویس‌های یک شرکت هم بشود. چون یک احساس خوب یک شانس خوب است برای این‌که مردم خوب بودن را همیشه به آن نسبت بدهند.

۵- از طرف دیگر باید بگوییم که این Doodleها یک خیابان دو طرفه‌اند، همیشه وقتی بحث درباره‌ی Doodle جدید گوگل در وبلاگ‌ها شروع می‌شود ترافیک اینترنت به طرف گوگل سرازیر می‌شود. حتی کاربرانی که برای جستجو با فکر و ایده‌ای خاص وارد شده‌اند جذب لوگو می‌شوند (به خصوص وقتی لوگوها تعاملی هستند) تا جایی که ممکن است موضوع تحقیق خود را نیز فراموش کنند.

۶- شاید همه‌ی این حرف‌ها شما را درباره‌ی اهمیتی که Doodleها برای گوگل دارند قانع نکرده باشد، به هر حال این آخرین دلیل در این یادداشت برای قانع کردن شماست: این یک Patent یا همان حق امتیاز انحصاری‌ست که به وسیله‌ی گوگل برای این Doodleها گرفته شده، لطفا به نام این حق اختراع توجه کنید: سیستم‌ها و روشی‌های برانگیختن کاربران برای دسترسی یه یک وب سایت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *