۲۵ اصطلاح کاربردی در رسانه‌های اجتماعی

ابزارهای جدید همواره دامنه‌ای از لغات و اصطلاح‌های تازه را نیز با خود می‌آورند، رسانه‌های اجتماعی هم از این قاعده جدا نیستند. در این‌جا فهرستی از ۲۵ واژه‌ی مرتبط با رسانه‌های اجتماعی هست که تهیه‌کنندگان آن معتقدند به دانستن معنا و کاربردشان نیاز داریم:

۱- Viral : می‌شود آن‌ را به پیام‌های ویروسی تعبیر کرد، شامل همه‌ی آن چیزهایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و خیلی سریع همه گیر می‌شوند. برای نمونه می‌توان برخی ویدیوهای یوتیوب را در نظر گرفت.

۲- platform : پلات فرم همان سیستم مدیریت محتواست، برای مثال وردپرس یک پلات فرم برای مدیریت محتوا در نظر گرفته می‌شود.

 ۳- Authenticity : درستی و اعتبار، در واقع این واژه در رسانه‌های اجتماعی اشاره به هویت واقعی افراد پشت یک وبلاگ یا دیگر پروفایل‌های اجتماعی دارد.

۴- Influence: دامنه نفوذ واعتبار افراد آن‌لاین که به وسیله‌ی سایت Klout Score اندازه‌گیری می‌شود.

۵-  B2B یا Business to Business: تجارت برای تجارت، بیشتر شامل تجارت الکترونیکی بین دو شرکت یا بنگاه تجاری می‌شود.

 ۶- B2C یا Business to consumer: کسب و کار برای مصرف کننده، در تجارت الکترونیک رابطه‌ی بین بنگاه تجاری و مصرف کننده مورد نظر است.

 ۷- Hashtag: به کلمه یا مجموعه‌ای از حروف گفته می‌شود که با علامت عددی (#) شروع می‌شوند. در توئیتر زمانی که شما مطلبی را با هشتگ برچسب می‌زنید از این طریق به دسته‌بندی مطالب کمک می‌کنید.

۸- (Search Engine Optimization (SEO: فرایند سازماندهی وب‌سایت که باعث می‌شود سایت شما شانس و امتیاز بهتری در موتورهای جستجو داشته باشد.

۹- Transparency: کاربران رسانه‌های اجتماعی انتظار دارند وارد ارتباطات و گفتگوهای آن‌لاین سازنده‌ای با دیگر افراد و همچنین برای کسب و کار بشوند. ما همه آرزوی شفافیت در این روابط را داریم، اما آیا خودمان به اندازه کافی شفاف هستیم؟

۱۰- Web2: اشاره‌ای‌ست به نسل دوم وب که افراد در آن بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی و آموزش می‌توانند وبلاگ یا سایت تخصصی خود را راه‌اندازی و اداره کنند.

۱۱- Synergy: آیا جراتش را داریم که آن را به سادگی همکاری گروهی بین شرکت‌های آن‌لاین بنامیم؟

۱۲- Trending: یک کلمه، عبارت یا موضوع که برای مدتی در توئیتر محبوب است.

۱۳- E-Book: کتابی که به شکل دیجیتال منتشر شود.

۱۴- Wiki: صفحه‌ی وبی ساده که امکان ویرایش آن از طریق کاربران مختلف ممکن است.

۱۵- Blog: سایتی که به ضبط اطلاعات و عقاید مشغول است و به وسیله‌ی یک فرد یا تعدادی از افراد به روز رسانی می‌شود.

۱۶- (User-Generated-Content (UGC: هر چیزی که به صورت آن‌لاین و از طرف کاربران معمولی منتشر می‌شود.

 ۱۷- Tweeps: توئیتر (Twitter) + مردم (Tweople = (People

 ۱۸- Microblogging: پیام‌های کوتاهی که ازطریق اکانت‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند؛ استاتوس‌های فیس‌بوک و پست‌‌های توئیتر از این جمله‌اند.

۱۹- Algorithm: سیستمی که از طریق فرایند آن صفحه‌ها در پاسخ به یک جستجوی اینترنتی پیشنهاد می‌شوند.

۲۰- Gizmo: این لغت به افزونه‌های کوچک و جذاب در سایت‌ها اشاره می‌کند، مثل شمارشگر بازدید کنندگان.

۲۱- Link bait: برای جلب توجه به لینک‌های ورودی طراحی می‌شوند. اخبار و ویجت‌هایی که به یکدیگر قلاب شده‌اند از بهترین نمونه‌ها برای اشاره هستند.

۲۲- Meme: به کارگرفتن مفاهیم ویروسی در زبان روزمره.

۲۳- Engage: اگر شما در ارتباط با دیگر کاربران رسانه‌های اجتماعی هستید، شما در تعامل با آن‌ها محسوب می‌شوید.

۲۴- Traffic: ترافیک به بازدیدکنندگان یک وب سایت اشاره دارد.

۲۵-Tag: برچسب زدن محتوایی که متن درباره آن حرف می‌زند، این کار از طریق برگزیده‌ی کلمات کلیدی آن متن انجام می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *