پینترست طعم تازه‌ی شبکه‌های اجتماعی

پینترست یک شبکه‌ی اجتماعی است . پینترستی‌ها علاقه‌مندند که بر مبنای علاقه‌ها و اشیاء تعریف شوند نه افراد، بنابراین می‌توانیم آن را این‌گونه هم تعریف کنیم: پینترست شبکه‌ای اجتماعی است که امکان سازماندهی و به اشتراک‌گذاری اشیاء مورد علاقه‌تان را به شکل عکس فراهم می‌کند.

پینترست و فیس‌بوک

یک آغاز خوب برای پینترست این گمانه را بوجود می‌آورد که آیا پینترست رقیب فیس‌بوک است؟ اما این پرسش‌ معمولا از این رویکرد ناشی می‌شود که رسانه‌های اجتماعی را گونه‌ای واحد از ابزار در نظر بگیریم، به جای مجموعه‌ای از ابزارهای متفاوت که اغلب مکمل یکدیگرند.

معمولا ابزار‌های متفاوت کارهای مختلفی انجام می‌دهند و ما نیز به شیوه‌های گوناگون از آن‌ها استفاده می‌کنیم، فیس‌بوک مجموعه‌ای از ابزار مختلف است، اما آیا شما می‌توانید ایجاد مجموعه‌های پینترستی را به همین راحتی بر روی فیس‌بوک تصور کنید؟ پس نباید از موفقیت پینترست تعجب کرد یا از موفقیت احتمالی بیشتر آن در آینده. اما آیا این به معنای رقابت با فیس‌بوک است؟ با در نظر گرفتن این‌که پیشنهادات پینترست به کاربران، متفاوت از آن چیزی است که فیس‌بوک یا دیگر ابزارهای اجتماعی در گذشته بر روی وب ارائه کرده‌اند.

پس شاید پرسش اصلی این است که آیا ابزارهای موجود اجتماعی همه‌ی نیازهای کاربران را برآورده می‌کنند و کل زمانی را که‌ آن‌ها به رسانه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند پرکرده و ما به نقطه‌ی اشباع رسیده‌ایم؟ و دیگر احتیاج به ابزارهای جدیدی در کاربردهای متفاوت یا به گونه‌ای مؤثرتر نداریم؟ اعتقادی در این‌جا وجود دارد که ابزار جدید باعث کاهش زمانی می‌شود که کاربران قبلا صرف ابزارهای دیگر وب (مثلا فیس‌بوک) می‌کرده‌اند، هر چند این‌گونه هم می‌شود درنظر گرفت که وقتی در زمینه‌ای ابزاری مفید‌تر وارد می‌شود باعث ایجاد راه حل‌های بهتر شده و در عوض زمان بیشتری برای کاربر بوجود می‌آورد.

نکته‌ای دیگری که باید در نظر داشت این است که رابطه‌ی کاربران و ابزارهای اجتماعی هر روز در حال تکامل است، و بر همین اساس نوع رفتار و استفاده آن‌ها از ابزارها نیز تغییر می‌کند. به طور مثال فیس‌بوک مجموعه‌ی مختلفی از ابزار را به کاربران ارائه می‌کند، برخی ممکن است همه‌ی آن‌ها را به کار بگیرند، و بعضی دیگر فقط از تعدادی از آن‌ها استفاده کنند، مثلا ممکن است افرادی از امکان چت در فیس‌بوک کمتر استفاده کنند اگر از توئیتر برای آن بهره می‌برند، یا عکس‌های‌شان را بیشتر ترجیح بدهند در پینترست به اشتراک بگذارند تا در فیس‌بوک. البته خیلی از این تصمیم‌ها کاملا شخصی‌ست و بستگی به افراد مختلف خواهد داشت.

پینترست فرصت‌ها و تهدید‌ها

مهمترین مشکل فوری که بنیان‌گذاران پینترست با آن روبرو هستند، راه‌های درآمدزایی از آن است. جرمی لوین یک از اعضای این تیم ۱۶ نفره می‌گوید که ما شاید صد ایده در این‌باره داریم اما هنوز هیچکدام اجرایی نشده‌اند. هر چند باید قبول کنیم که موقعیت فعلی پینترست چندان هم در استارت آپ‌های اینترنتی غیر منتظره نیست، کافیست به یاد بیاوریم که  پیش از این فیس‌بوک و توئیتر هم به سرعت رشد کردند  بدون این‌که در ابتدا یک مدل مشخص برای درآمد‌زایی داشته باشند. بن سیلبرمن یکی دیگر از اعضای تیم اصلی پینترست می‌گوید که آن‌ها هم قصد دارند همان مسیر را ادامه بدهند و فعلا نمی‌خواهند خیلی خودشان را نگران جزئیات آن کنند.

ارزش پینترست در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، اما به هر حال درآمدزایی از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی که برای کاربران مجانی است همواره یک چالش مهم محسوب می‌شود، گزینه پیشنهادی برای پینترست تاکنون بیشتر شامل آنالیز اطلاعات است و فروش آن برای آگهی هدفمند از طریق داده‌های مربوط به علاقه‌مندی‌های کاربران، البته این مسیر تازه نیست و همواره خطر بیگانه شدن و دلخوری کاربر در آن وجود دارد، همان‌ راهی که فیس‌بوک با آن دست و پنجه نرم کرده و روبرو شده است.

به هر حال پینترست با هجوم علاقه‌مندانش روبروست، این سایت در ماه اول سال ۲۰۱۲ بیش ۱۱ میلیون بازدیدکننده داشت که این تعداد بیش از دو برابر ۴٫۹ میلیون ماه نوامبر ۲۰۱۱ است. زمانی که کاربران صرف این بازدید‌ها در ماه ژانویه کرده‌اند در حدود ۱۰۰ دقیقه می‌شود که اگر آن را با ۱۹ دقیقه شبکه اجتماعی لینکدین مقایسه کنیم کاملا قابل توجه است.

به هر حال اگر‌چه خود پینترست شاید هنوز استراتژی مشخصی را برای درآمدزایی انتخاب نکرده باشد اما بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ به آن به عنوان کمکی برای جلب مشتری و درآمدزایی نگاه کرده‌اند. برای مثال Etsy. Com یک فروشگاه آن‌لاین صنایع دستی ۵۰۶۰۰ دنباله کننده بر روی این شبکه دارد و از آن برای نمایش کالاهایش همراه با قیمت‌شان استفاده می‌کند. کسب و کارهای کوچک دیگری نیز که انواع وسایل تزئینی مختلف می‌فروشند توانسته‌اند به کمک پینترست علاقه‌مندان بیشتری را به محصولات‌شان جلب کنند و حتی درآمد خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای از این طریق افزایش دهند.

از مسئله درآمدزایی که بگذریم یکی دیگر از مشکلات پینترست مانند همه‌ی شبکه‌هایی که تولید محتوا بر روی آن‌ها بر عهده‌ی کاربران است (مثل یوتیوب) مربوط به دشواری‌های قوانین کپی‌رایت می‌شود. در این مورد آن‌ها باید به قانون پایبند باشند و آثاری را که رضایت پدیدآورندگان‌شان را ندارند از روی سایت بردارند. کنار آمدن با دشواری‌های مربوط به کپی رایت تاکنون دردسرهای زیادی برای آن‌ها داشته و وقت و انرژی زیادی را از آن‌ها گرفته است.

پینترست و روزنامه‌نگاری

پینترست قابلیت‌های ژورنالیستی متفاوت و مخصوص به خودش را دارد:

آشکارترین استفاده‌ای که تاکنون از این سایت برای روزنامه‌نگاری شده، مربوط است به برجسته کردن، تقویت و تکمیل اخبار و گزارش‌ها از طریق آن. در این خصوص می‌شود به صفحه‌ی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف اشاره کرد، مثل صفحه‌ی روزنامه گاردین یا سایت Mashable.

روزنامه‌نگاران همچنین می‌توانند از پینترست برای پیدا کردن ایده‌های جدید استفاده کنند، در این  مورد دکمه Popular موضوعات داغ و مورد توجه کاربران را نشان می‌دهد.

پیدا کردن عکس مناسب، یکی از مشکلاتی است که همواره روزنامه‌نگاران برای تکمیل گزارش‌های خود داشته‌‌اند. از پینترست می‌توان به عنوان منبع عکس در گزارش‌های آن‌لاین استفاده کرد، مخصوصا که ارجاع دادن به منبع اصلی عکس هم از طریق پینترست آسان‌تر است.

فتوژورنالیست‌ها هم می‌توانند از پینترست برای نمایش و فروش عکس‌های‌شان بهره ببرند.

اگر شما مشغول تحقیق درباره‌ی موضوعی هستید می‌توانید بخش جداگانه‌ای را برای آن در پینترست ایجاد کنید و عکس‌های تحقیق‌تان را در آن قرار دهید، از این طریق شما می‌توانید با همکاران احتمالی‌تان در این مسیر به تعامل بهتری برسید.

با پینترست روزنامه‌نگاران همچنین می‌توانند مجله‌ی‌ خبری روزانه‌شان را بر اساس عکس ایجاد کنند.

  • منابع: (+) (+) (+)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*