رسانه‌های اجتماعی و مدرک دانشگاهی

رسانه‌های اجتماعی در سطح جهانی هر روز بیشتر با فعالیت‌های اقتصادی و فضای کسب و کار ادغام می‌شوند. بنگاه‌های تجاری مختلف علاقه‌مندی خودشان را به رسانه‌های اجتماعی برای تقویت کسب و کار از این راه به طور گسترده نشان داده‌اند، چه از طریق آگهی و چه با استفاده از بکارگیری ابزارهای مختلف آن در عمل.

یکی از مسائلی که این فضای جدید بوجود آورده به رابطه‌ی بین مارکتینگ، روابط عمومی، ارتباطات و روزنامه‌نگاری با کالج‌ها و دانشگاه‌ها بر می‌گردد. بیشتر دانشگاه‌ها در این مورد با دو انتخاب مختلف روبرو شده‌اند، یکی ترکیب کردن رسانه‌های اجتماعی در برنامه‌های درسی کنونی‌شان، و یا تدریس آن به طور جداگانه به عنوان یک تخصص که مدرک خاص خودش را داشته باشد.

از طرفی شک و تردید‌های مختلفی نیز وجود دارد که آیا رسانه‌های اجتماعی گنجایش تبدیل شدن به یک حوزه‌ی تخصصی با مدرک مشخص خودش را دارد یا نه؟، و یا این‌که آیا نمی‌شود به آموختن آن در طی کار بسنده کرد؟

با وجود این پرسش‌ها و سوال‌های بیشتر درباره‌ی آینده‌ی شغلی افرادی که احتمالا در این رشته به تحصیل بپردازند، دانشگاه مرکزی میشیگان در آمریکا به تازگی تصمیم گرفت که یک دوره‌ی رسانه‌های اجتماعی را در دپارتمان روزنامه‌نگاریش راه اندازی کند. آن‌ها در این دوره به تدریس ویژگی‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی در یک محیط حرفه‌ای می‌پردازند.

 Ben LaMothe از کارشناسان رسانه‌های اجتماعی و مشاوران این دوره معتقد است که در ابتدا فضای مدیریتی رسانه‌های اجتماعی در دست افرادی بود که از قبل، و پیش از این‌که هنوز اصطلاح “رسانه‌های اجتماعی” مرسوم شود در این فضا فعالیت می‌کردند و بیشتر این وبلاگ‌‌نویس‌ها یا فعالان آن‌لاین توسط آژانس‌ها و کمپانی‌های مختلف به کار گرفته شدند. اما به نظر او، این یک منبع محدود بود از افرادی که در ابتدا شغل‌های این حوزه‌ی کاری را به دست آوردند. اما اکنون این بازار کار گسترده‌تر شده و تقاضا برای آن زیاد است. اما این تقاضا برای افرادی‌ست که هم درک درستی از کار با رسانه‌های اجتماعی داشته باشند و هم فضای کسب و کار را بشناسند، نه برای اشخاصی که فقط یک کاربر فعال در فیس‌بوک یا توئیتر هستند.

بنابراین وجود یک مدرک دانشگاهی تا حدی می‌تواند این اطمینان را به کارفرمایان بدهد  که فردی که به کار می‌گیرند – قابلیت تجزیه و تحلیل این فضا را دارد و توانا به هدایت ارتباطات مناسب و متناسب با موقعیت مختلف هست و از پیش زمینه‌ی دانشی کافی در این باره برخوردار شده، و در واقع بیشتر از یک کاربر فعال محسوب می‌شود.

با گرفتن چنین مدرکی شخص یک زمینه‌ی تجزیه و تحلیلی خواهد داشت و دانش ترسیم یک چشم‌انداز، همان‌طور که شناخت کافی از موضوع حریم خصوصی دارد یا می‌تواند برای هر پلت‌فرم رسانه‌های اجتماعی سیاست جداگانه‌ای را طراحی کند.

در نهایت باید گفت همان‌طور که رسانه‌های اجتماعی در حال رشد هستند و هر روز بیش از قبل با بخش‌‌های مختلف اقتصادی و کسب و کار  متصل می‌شوند، ضرورت همین رشد در فرایند تحصیلی هم قابل چشم‌پوشی نیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *