صرف زمان بیشتر یا کمتر، کدام مهم‌تر است؟

تیم اوریلی را بیش از هر چیز با مفهوم و تعاریف وب ۲ می‌شناسیم، و البته دیدگاه‌های او به عنوان یکی از کارشناسان برجسته‌ی تکنولوژی و نظریه‌پردازان وب همواره قابل توجه است.

به تازگی او یادداشتی نوشت که فکر می‌کنم اهمیت کافی برای مورد توجه قرارگرفتن و بازخوانی را داشته باشد، زیرا می‌تواند تا حد زیادی ملاک‌‌ها و معیارهای ارزش‌گذاری در وب و بخصوص درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی را مورد پرسش قرار دهد.

اوریلی در این یادداشت می‌گوید مدتی‌ست با انبوه تیتر‌هایی مواجه می‌شویم ‌که جار می‌زنند مردم وقت بیشتری را در فیس‌بوک در مقایسه با گوگل صرف می‌کنند؛ و اضافه می‌کند در این داستان نقش گوگل را هم نمی‌شود نادیده گرفت – در واقع آن‌ها خودشان را در موقعیت یک جایگزین اجتماعی برای فیس‌بوک قرار داده‌اند.

از نظر اوریلی این مسئله‌ باعث تاسف است. زیرا افتخار گوگل همواره بر این بوده که می‌تواند به سرعت در یافتن اطلاعات مورد نیازتان به شما کمک کند، بنابراین در نظر گرفتن معیار “زمان صرف شده در سایت” مقیاس ترسناکی برای سودمندی اطلاعات است.

اوریلی سپس به یک مقایسه می‌پردازد و می‌نویسد که ممکن است گوگل در همان تله‌ای بیافتد که یاهو در آن گرفتار شد. یاهو سایتی بود که ترافیکی مبتنی بر محتوا داشت، و آن را زمانی از دست داد که  خواست تبدیل به یک موتور جستجو بشود، حالا ممکن است گوگل هم در چنین مسیری باشد، در حالی که آن‌ها می‌خواهند اجتماعی بشوند.

البته اوریلی مخالف ‌این‌ نیست که اجتماعی شدن باید بخشی مهمی از استراتژی گوگل باشد، و حتی می‌گوید تحت تاثیر این روند در انواع محصولات گوگل قرار گرفته است. اما پیشنهادش به آن‌ها این است که در رقابت با فیس‌بوک بر روی سودمندی بیشتر داده‌های اجتماعی تمرکز کنند – که احتمالا می‌تواند این معنی را داشته باشد که کاربر وقت کمتری صرف آن کند به جای این‌که وقت بیشتری را در آن بگذراند.

از طرف دیگر همان‌طور که او اشاره می‌کند چه فیس‌بوک و چه گوگل وقتی پای مقایسه درباره‌ی وقتی که مردم صرف آن‌ها می‌کنند پیش بیاید در مقابل اعداد و ارقام‌ تلوزیون رکوردشان چندان قابل توجه نیست. در جایی که به نظر اوریلی تلوزیون بزرگترین سرزمین بی‌حاصل مصرف کنندگان منفعل است، حقیقتی که از نظر او می‌تواند همه چیز را درباره‌ی ابلهانه بودن معیار صرف وقت در  یک سایت بگوید.

در نتیجه او معتقد است که سرویسی برای ما سودمندتر است که وقت کمتری از ما بگیرد، نه سرویسی که بیشتر و بیشتر ما را از جهان واقعی دور می‌کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*