رسانه‌های اجتماعی در بازی‌های المپیک لندن

شعار همیشگی بازی‌های المپیک “سریع‌تر، بالاتر، قوی‌تر” است، در حالی‌که  المپیک لندن را می‌شود المپیک رسانه‌های اجتماعی هم نامید، تا جایی که برخی واژه‌ی “Socialympics” را نیز برای آن درست کرده‌اند.

هر چند نمی‌شود گفت رابطه‌ی المپیک و رسانه‌های اجتماعی تازه است بخصوص وقتی این تاریخ‌ها را دوباره مرور می‌کنیم، توییتر در سال ۲۰۰۶، فیس‌بوک در ۲۰۰۴ و یا یوتیوب در ۲۰۰۵ راه اندازی شدند، و وبلاگ‌ها هم که از خیلی پیش‌تر پا به عرصه گذاشته بودند. اما با آن نگاهی که دوست دارد در هر المپیک مسئله‌ای را برجسته کند موضوع تا حدی متفاوت است.

این‌گونه است که مثلا المپیک آتن را بازگشت المپیک به زادگاهش نامیدند، یا بازی‌های چهار سال پیش بیجینگ چین به نوعی بزرگ‌ترین بازی‌های المپیک تاریخ قلمداد شد. بر این قرار می‌شود بازی‌های المپیک لندن را هم با رسانه‌های اجتماعی پیوند زد، که از هر نظر در مقیاس گستردگی قابل مقایسه با المپیک ۲۰۰۸ بیجنیگ و یا بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور کانادا نیست. زیرا بازی‌های المپیک زمستانه معمولا تنوع، گستردگی و محبوبیت بازی‌های المپیک تابستان را ندارند، و بازی‌های ۲۰۰۸ چین هم به طور کلی تحت تاثیر ملاحظات و مراقبت‌های دولت چین در مورد اینترنت قرار داشت، هر چند گسترش وسیع دامنه‌ی نفوذ رسانه‌های اجتماعی در چهار سال گذشته نیز شگفت‌انگیز است.

فیس‌بوک چهار سال پیش و در آن زمان ۱۰۰ میلیون کاربر فعال داشت در حالی که این رقم امروز ۹۰۰ میلیون است. توییتر ۶ میلیون کاربر داشت که امروز این رقم ۱۵۰ میلیون است، و از طرف دیگر باید به ظهور پر شمار اسمارت‌فون‌ها هم اشاره کنیم که خیلی راحت این اجازه را به تماشاگران می‌دهند که بلافاصله آن‌چه را در استادیوم‌ها می‌بینند – گزارش کنند و به آن واکنش نشان دهند. بنابراین از همین حالا می‌شود حدس زد که بازی‌های المپیک لندن بارها و بارها توییت خواهد شد، تگ خواهد شد، لایک خواهد شد‌‌، در وبلاگ‌ها درباه‌ی آن خواهند نوشت و به اشتراک گذاشته می‌شود.

در المپیک بیجینگ حتی یک مرکز فعالیت رسانه‌های اجتماعی وجود نداشت. در حالی که  اکنون مرکزی برای این منظور در نظر گرفته شده که به هواداران کمک می‌کند تا ورزشکاران و تیم‌های  مورد علاقه‌شان را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده و دنبال کنند؛ به اضافه‌ی این‌که حالا خود کمیته‌ی بین‌اللملی المپیک هم اکانت توییتر و صفحه‌ی فیس‌بوک خودش را دارد.

از طرف دیگر بیشتر ورزشکاران در این دوره از بازی‌ها با شور و هیجان زیاد از طریق فیس‌بوک و توییتر با هواداران‌شان در ارتباطند. در حالی که اکانت یا صفحات‌شان از طریق یک آژانس یا توسط خود ورزشکار در طول ۲۴ ساعت شبانه روز فعال نگه داشته می شود.

همان‌طور که اسپانسرهای بازی‌ها نیز سعی می‌کنند تا از طریق رسانه‌های اجتماعی بیشترین سود را از این فرصت ببرند.

  • این اینفوگرافیک را هم درباره‌ی نقش رسانه و شبکه‌های اجتماعی در المپیک ببینید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *