رسانه‌های اجتماعی در انتخابات ۲۰۱۲ آمریکا

کارزارهای انتخاباتی آمریکا برای همیشه تغییر کرده‌اند و به روشنی می‌توان دید که رسانه‌های اجتماعی مهمترین نقش را در این تحول بازی می‌کنند. از نیمه‌ی دوم قرن بیستم و بخصوص از انتخابات ۱۹۶۰ با مناظره‌های تاریخی بین کندی و نیکسون بود که تلوزیون تبدیل به رسانه‌ای غالب با نقشی جادویی در انتخابات‌های آمریکا شد، در مورد دامنه‌ی این نقش و تاثیرش گاهی حتی اغراق‌آمیز صحبت شده، تا جایی که برخی معتقد بودند – تلوزیون می‌تواند جای برنده و بازنده را عوض کند یا این‌که در واقع شبکه‌های تلوزیونی هستند که برنده‌ی انتخابات را تعیین می‌کنند. اما موفقیت اوباما در استفاده از رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۰۸ فصل تازه‌ای در مبارازات انتخاباتی رقم زد. فصلی که در حقیقت با پوست‌اندازی اینترنت آغاز شده بود، وقتی تعداد افراد و مکان‌هایی که به اینترنت دسترستی داشتند هر روز بیشتر شد، وقتی شبکه‌های اجتماعی متولد شده وجمعیت‌های بزرگی از کاربران بوجود آمد که در تعامل با یکدیگر فضای خارج از اینترنت را هم تحت تاثیر قرار دادند، و بالاخره ورود ابزارهای جدید مثل تلفن‌های هوشنمند و تبلت بود که مشخص کرد زندگی رسانه‌ای انسان‌ها برای همیشه متفاوت از قبل است.

اوبامای ۲۰۰۸ و رسانه‌های اجتماعی

درست است که پدر اوباما آفریقایی و یک کنیایی‌ست اما خود او را به عنوان یک شخصیت سیاسی بیشتر از هر جایی باید متولد اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به حساب آورد. همان‌طور که آریانا هافینگتون بنیان‌گذار سایت هافینگتن پست درنشست وب ۲ بعد از انتخابات ۲۰۰۸ گفت” اگر اینترنت نبود اوباما نمی‌توانست رئیس جمهور باشد، اگر اینترنت نبود او حتی نمی‌توانست کاندیدای ریاست جمهوری بشود”. در واقع نفوذ قدرت سیاسی رسانه‌های اجتماعی اوباما و تیمش از زمانی آغاز شد که او سناتور ایلینویز بود و در سال ۲۰۰۷ قصدش را برای تصاحب کاخ سفید اعلام کرد. کوشش‌های آن‌لاین انتخاباتی اوباما در سال ۲۰۰۸ شامل ۱۳ میلیون ایمیل و ۴ میلیون اهدا کننده‌ی دیجیتال می‌شد, که البته باید به آن ۲ میلیون عضو  My.BarackOBAMA.COMرا هم اضافه کرد، قدرت الهام  بخشی این شبکه‌ی اجتماعی در کارزارهای انتخاباتی مردم عادی به حدی رسید که در آمریکا پیش از آن دیده نشده بود.

برخی اطلاعات بیشتر درباره‌ی استفاده از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ از این قرار است:

  • توییتر: اوباما در مارس ۲۰۰۷ به آن پیوست و تا روز انتخابات ۲۰۰۸ به یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها در این سرویس میکروبلاگ تبدیل شده بود و بیش از ۱۱۸۰۰۰ دنبال‌کننده داشت، در حالی که رقیب جمهوری‌خواهش مک‌کین تنها به ۴۹۴۲ دنبال کننده بسنده کرد. کمپین تبلیغاتی اوباما در آن زمان هفته‌ای چند‌بار توییت می‌کرد که حالا خیلی کم به نظر می‌رسد اما همین مقدار هم در پلت‌فرمی که روزهای چندانی از تولدش نمی‌گذشت نمایش قدرتمندی محسوب می‌شد.
  • یوتیوب: کمپین انتخاباتی اوباما بیش از ۱۴٫۵ میلیون ساعت ویدیو به طور مجانی در این شبکه قرار داد که هزینه نمایش آن‌ها در تلوزیون می‌توانست حدود ۴۷ میلیون دلار باشد.
  • مای‌اسپیس:  دوستان اوباما در این شبکه اجتماعی چهار برابر رقیبش مک‌کین بودند یعنی ۸۴۴۹۲۷ در مقابل ۲۱۹۴۰۴٫

بعد از انتخابات سال ۲۰۰۸ صحبت‌های زیادی مطرح شد تا آن را انتخابات رسانه‌های اجتماعی بنامند، اما در نگاهی به گذشته باید گفت که در آن زمان  از راه اندازی توییتر مدت چندانی نمی‌گذشت و تعداد کاربران فیس‌بوک هم کمتر از ۱۰۰ میلیون بود. از طرفی استفاده از تلفن‌های هوشمند گستردگی امروز را نداشت و استیو جابز و اپل هم هنوز آی‌پد را معرفی نکرده بودند. پس در واقع باید گفت آن‌چه امروز معنای اجتماعی شدن می‌دهد آن زمان فقط در نقطه‌ی آغازش قرار داشت.

جمهوری‌خواهان با رامنی در ۲۰۱۲

 کمپین انتخاباتی میت رامنی کاندیدای جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۲ از زمان ورودش به رسانه‌های اجتماعی موفقیت‌ها و ناکامی‌های مختلفی را تجربه کرد. بر اساس آن‌چه سایت‌های Mashable و آتلانتیک گزارش دادند کمپین رامنی برای افزایش مخاطبان‌ و حضورش در توییتر دست به یک رویکرد غیر معمول و شاید هم غیر اصولی زد، یعنی خرید اکانت‌های جعلی. در نیمه‌های جولای بود که یک افزایش غیرعادی در تعداد دنبال کننده‌های رامنی در توییتر گزارش شد. در واقع پیش از آن اکانت رامنی به طور معمول در حدود روزی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دنبال کننده‌ی جدید داشت و بعد این آمار در آخر هفته‌ی ۲۰ جولای به ۲۳۰۰۰ دنبال کننده تازه رسید.

کارزار تبلیغاتی رامنی همچنین اپلیکیشنی را برای گوشی‌های ios و آندروید معرفی کرد. هدف اصلی این اپلیکیشن که کاربری ساده و موثری داشت این بود که به دنبال کننده‌ها خبر دهد که رامنی چه کسی را برای معاونت خود برگزیده است.

 در پشت پرده کمپین انتخاباتی میت رامنی یک تیم کامل از متخصصان ارتباطات به سرپرستی  Zac Moffatt در بوستون فعالیت می‌کنند.  Moffatt در انواع مختلفی از رسانه‌های دیجیتال امتحانش را پس داده است از ایمیل گرفته تا پیامک‌های تبلیغاتی، وب‌سایت، آگهی آن‌لاین و استراتژی‌های مربوط به موبایل. او می‌گوید حالا انتظار زیادی برای سرعت بیشتر در انتشار اطلاعات نسبت به انتخابات گذشته وجود دارد و از این رو کمپین مجبور است چه از طریق موبایل باشد و یا انواع سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند گوگل پلاس، فیس‌بوک و توییتر به این انتظار پاسخ دهد. از نظر او اینترنت رسانه‌ا‌‌ی قدرت‌مندی‌ است که آن‌ها سعی دارند به بهترین نحو ممکن برای هدف‌شان از امکاناتش استفاده کنند. آن‌ها کارشان را با ۱۴ نفر شروع کردند و حالا نزدیک به ۱۲۰ نفر هستند.

بخشی از وظیفه‌ی این گروه مانیتور کردن همه‌ی حرف‌هایی‌ست که مردم می‌گویند از رای دهنده‌ها گرفته تا ژورنالیست‌ها. در حدود ۶ میلیون نفر از طریق سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به کمپین رامنی متصل هستند. Zac Moffatt می‌گوید ساعت کاری آن‌ها از ۷ صبح شروع شده و در روزهای خوبش تا ساعت ۸ شب ادامه دارد.

رسانه‌های اجتماعی و اوباما در ۲۰۱۲

از طرف دیگر اوباما نیاز چندانی به تغییر استراتژی کمپین رسانه‌های اجتماعی‌اش نداشت، او با تیمش در سال ۲۰۰۸ نشان داده بودند که از اهمیت رسانه‌های اجتماعی در سیاست به خوبی آگاهند. اما آن‌ها نباید فراموش می‌کردند که بخشی از موفقیت چهار سال قبل آن‌ها مدیون ضعف رقیب‌شان در این زمینه و ناآشنایی مک‌کین به کامپیوتر و اینترنت بود. از طرفی اوباما در مقام رئیس جمهور به حمایت بیشتری در رسانه‌های اجتماعی دست یافت. اکانت توییتر او در بین سران جهان با بیش از ۲۰ میلیون دنبال کننده در بالاترین رده قرار دارد و در فیس‌بوک هم اوباما با ۳۰ میلیون لایک از سلبریتی‌های زیادی پیشی گرفت. با این حال به نظر می‌رسید چالش‌های این انتخابات در رسانه‌های اجتماعی هم برای او بیشتر خواهند بود.

در این راه اوباما و تیمش سعی کردند از ابزارهای جدید و متفاوت رسانه‌های اجتماعی در کارزار انتخاباتی‌شان استفاده کنند از جمله شرکت در یک جلسه پرسش و پاسخ در شبکه Reddit در ۲۹ آگوست یا استفاده از Dashboard که آن را می‌شود نسخه‌ی جدیدی از شبکه اجتماعی My.BarackOBAMA.COM در سال ۲۰۰۸ به حساب آورد. در حالی که استفاده از اینستگرام، اپلیکیشن موبایل، شبکهSquare  و سرویس پیام کوتاه را هم باید به آن‌ها اضافه کرد.

  • منابع: + + + +

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *