پنج گام در سخنرانی برای کارآفرینان

PublicSpeaking (1)

برای بیشتر ما یک سخنرانی عمومی می‌تواند به طور غیر قابل باوری تبدیل به موضوعی اعصاب خرد کن بشود. مثلا فکر می‌کنیم ،اگر افتضاح شد چی؟ اگر هیچ‌کس برای‌مان دست نزند؟ اگر کسی سؤالی بپرسد که نتوانیم به آن پاسخ دهیم؟

اما با یک آمادگی صحیح، سخنرانی می‌تواند چنین تجربه‌ی فرساینده و دلهره‌آوری نباشد. در مقابل یک شانس خوب است برای این‌که با نشان دادن هوشمندی‌ –  آگاهی درباره‌ی برندتان را افزایش دهید، بخصوص اگر شما یک شرکت نوپا باشید که به دنبال معرفی تخصص – و پیشنهادش – به دنیاست.

در این‌جا به پنج نکته خواهیم پرداخت که کمک می‌کنند تا پیش از آن که پا بر روی صحنه بگذارید در مورد این‌که می‌توانید با مخاطبان ارتباط برقرار کنید مطمئن شوید. در این بحث انتقال پیام در زمانی که به شما اختصاص داده شده و خارج نشدن از چارچوب آن اهمیت زیادی دارد.

۱-  تمرین، تمرین، تمرین

سودمندی این ضرب المثل قدیمی دو جنبه دارد اول، احساس راحتی با موضوع سخنرانی و آسان شدن آن باعث می‌شود که از اضطراب‌تان کم شود – بعد از این که آن را برای خانواده و شش نفر از دوستان نزدیک‌ خواندید کمتر از بابتش احساس تهدید و ترس به شما دست می‌دهد.

دوم، به نحو قابل توجهی انتقال‌تان پیشرفت خواهد کرد. مخاطبان می‌خواهند با افرادی که در حال سخنرانی یا ارائه می‌بینند ارتباط برقرار کنند، و اگر شما فقط ۲۰ دقیقه‌ی تمام از روی کاغذ در حال خواندن باشید، بنابراین آن‌ها چنین فرصتی برای ارتباط نخواهند داشت. هر چه شما از مطلبی که می‌خواهید ارائه کنید مطلع‌تر باشید فرصت بیشتری بدست می‌آورید تا با آن‌ها ارتباط چشمی داشته یا به یک شوخی بپردازید، البته مطمئن شوید که همه‌ی موارد تعیین‌کننده را تا قبل از پایان وقت مطرح کرده‌اید.

 ۲-  فضا را بشناسید

اگر فرصتی در اختیار شماست – چه در یک مهمانی غیر رسمی و چه در یک کنفرانس – بررسی کنید کجا قرار است سخنرانی ارائه شود. آیا از یک میکروفن استفاده خواهید کرد؟ آیا ابزارهای صوتی و تصویری در اختیار دارید؟ هر چه بیشتر محیط اطراف‌تان را بشناسید، بیشتر می‌توانید بر خود موضوع سخنرانی تمرکز کنید.

 ۳-  مخاطب‌ را بشناسید

در همه‌ی انواع ارتباط شناختن مخاطب اهمیت دارد. اما این حساسیت مسلما در ارتباط فردی بیشتر است. هدف شماره یک شما در هر فرصت سخنرانی ارتباط با مخاطب است. صرف نظر از این‌که نشان می‌دهید چقدر موضوع خوب دردستتان است، اگر مخاطب آن را نگیرد، هیچ انعکاسی نخواهد داشت. و اگر نتوانید پیام‌تان را به طرف مقابل انتقال دهید، دست‌آورد شما چیست؟

در مورد برنامه از قبل تحقیق کرده و با هماهنگ کننده بررسی‌ها را زودتر انجام دهید تا بدانید که باید منتظر چه باشید، و بعد گفته‌های‌تان را بر اساس آن تنظیم کنید. برای مثال، شرح چشم‌اندازی از رسانه‌های اجتماعی برای یک اتاق مملو از شهروندان عالی رتبه متفاوت است از ارائه‌ی آن برای دانش‌آموزان یک کالج. بنابراین به سخنرانی‌های متفاوتی نیاز دارید، این‌طور نیست؟ (جواب: بله)

دیگر موردی که باید در نظر گرفته شود – با تشکر از دنیایی که هر روز بیشتر دیجیتال می‌شود – این است که آیا مخاطبان دیجیتال هم در برنامه مشارکت دارند، آیا پرزنتیشن شما به طور زنده از این طریق هم منتشر می‌شود؟ در حال توییت شدن است؟ این مهم است که چنین فضا و جامعه‌ای را بشناسید. بپرسید کدام پلت‌فرم محتوا را منتشر می‌کند. تا بتوانید بیشتر سخنرانی‌تان را متناسب با این مخاطبان اصلاح کنید.

 ۴-  تعادل را پیدا کنید

اگر کسب و کاری که پایه‌گذاری کرده‌اید در زمینه‌ی تولید محتواست، و سخنرانی شما مثلا در کارگاه‌های Content Production 101 ارائه می‌شود، این خیلی منطقی‌ست که درباره‌ی شرکت‌ و تجربه‌ی کاری‌تان در این صنعت صحبت کنید. اما در خیلی از زمان‌ها، ارتباط بین آن‌چه انجام می‌دهید و آن‌چه درباره‌اش صحبت می‌کنید تا این حد مستقیم نیست. و در این موارد، به یاد داشته باشید که شما می‌خواهید از این فرصت سخنرانی برای جلب توجه در جهت کسب و کارتان استفاده کنید. شما همچنین نمی‌خواهید خیلی فروشنده‌ مسلک به نظر برسید.

بنابراین تعادل در کجاست و چطور به آن می‌رسید؟ به یاد داشته باشید که شما نشانگر برندتان هستید، لذا اگر یک سخنرانی عالی انجام دهید مردم می‌خواهند که بیشتر درباره‌ی‌تان بدانند. پس تا جایی که می‌توانید راه‌های دسترسی را آسان کنید تا راحت شما را پیدا کرده و درباره‌تان آن‌چه را می‌خواهند بدانند بدست آورند ( مطمئن شوید که نام شرکت و وبسایت و توییتر شما در اسلاید‌ها و برنامه‌ی رویداد قرار دارند)، ارتباط باید طبیعی ساخته و برقرار شود – نه سخت، و از طریق وارد کردن غیر ضروری نام برندتان در سخنرانی.

گفتن‌یست خیلی خوب خواهد شد اگر یکی دو مکان را پیدا کنید که بدون هیچ مشکلی بین آن‌چه شما انجام می‌دهید با موضوع مورد بحث‌تان مرتبط باشند تا شما مهارت خودتان را نشان دهید.

در نهایت، به شبکه‌سازی در برنامه‌ها توجه کنید. یکی از مهمترین دست‌آورد‌های سخنرانی فرصتی است که برای قرار دادن خودتان درموقعیت یک کارشناس پیدا می‌کنید. پس برای سوالات، ملاقات و احوال‌پرسی قبل و بعد از سخنرانی در دسترس باشید و تا حد ممکن خودتان را نشان دهید.

 ۵- نفس کشیدن

بله، نفس کشیدن را فراموش نکنید، شما فوق‌العاده خواهید بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *