استفاده از رسانه‌های اجتماعی در حوادث

www.start.umd.edu sites default files files publications START_SocialMediaUseduringDisasters_LitReview.pdf (600 x 196)

دانشگاه مریلند گزارشی تحقیقی دارد که در آن به استفاده از رسانه‌های اجتماعی در خلال حوادث می‌پردازد (پی دی اف گزاش) گزارش خلاصه‌ای است از آن‌چه به طور تجربی شناخته‌‌ شده‌اند و درعین حال به طور معین به استفاده از رسانه‌های اجتماعی در حوادث اشاره دارد. یافته‌های گزارش استفاده‌های متفاوت افراد از رسانه‌های اجتماعی در جریان حوادث را بیان می‌کند، که در آن به این موارد اشاره شده است:

  • به خاطر دسترسی آسان
  • بر اساس هنجارهای اجتماعی
  • بر اساس توصیه‌های شخصی
  • برای شوخ طبعی و سبکسری
  • برای جستجوی اطلاعات
  • برای کسب اطلاعات به موقع
  • برای کسب اطلاعات فیلتر نشده
  • برای آگاهی از میزان فاجعه
  • برای با خبر شدن از وضعیت فامیل و دوستان
  • برای تجهیز خود
  • برای حفظ حس اجتماعی
  • به دنبال حمایت عاطفی و درمان

از طرف دیگر تحقیق همچنین دلایلی را مشخص می‌کند که به چرایی بی میلی افراد در استفاده از رسانه‌های اجتماعی در جریان حوادث می‌پردازد و از جمله به این موارد اشاره می‌شود: ۱) ترس‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت، ۲) نگرانی از درستی اطلاعات، ۳) مسائل مربوط به دسترسی، و ۴) کمبود دانش.

در توضیحی بر گزارش دانشگاه مریلند باید اشاره کرد که با وجود سر و صداها و بحث‌های زیادی که درباره‌ی رسانه‌های اجتماعی و نقش آن‌ها در جوامع امروز وجود دارد، امکانات و قدرت رسانه‌های اجتماعی برای کمک در حوادث همچنان از جنبه‌های کمتر مورد توجه است. در ایران همچنان بحث اصلی بر سر خوب یا بد بودن آن‌هاست و در سطح جهانی هم جنبه‌ی استفاده تجاری از رسانه‌های اجتماعی دیدگاه غالب است. رسانه‌های اجتماعی همان‌طور که در موارد مختلفی مثل کمپین‌های تبلیغاتی و رویدادهای اجتماعی قدرت خودشان را نشان داده‌اند – می‌توانند در جریان حوادثی مثل زلزله – در صورت فراهم بودن دسترسی و آموزش‌های لازم – نقش کمک‌ کننده‌ی موثری در اطلاع رسانی و نجات جان انسان‌ها بازی کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *