هفت قانون اصلی برای سخنرانی

images

برای یک سخنرانی خوب, اعتماد به نفس و نداشتن استرس و اضطراب نکته‌های مهمی هستند که در اینجا به هفت نکته اشاره می شود که می توانند کمک کننده باشند:

  1. عذرخواهی نکنید – افراد معمولا وقتی اشتباه‌های شما را متوجه می‌شوند که خود شما به آن‌ها اشاره می‌کنید. به آن‌ها نگویید که چیزی را فراموش کردید … آن‌ها از آن خبر ندارند. چند لحظه مکث کنید، کمی آب بخورید و ادامه بدهید.
  2. آرام صحبت کنید – به طور عادی شما ممکن است تقریبا تند صحبت کنید. کندتر صحبت کنید و بازهم کمی کندتر
  3. اگر شما برنامه‌ریزی کردید که در انتهای سالن هم صدای شما شنیده شود، توجه داشته باشید که اگر افراد نیاز داشته باشند که حتی کمی هم به خودشان زحمت بدهند برای شنیدن، احتمالا به سرعت توجه آن‌ها را از دست می‌دهید.
  4. مکث – مکث کردن یکی از مؤثرترین ابزار در سخنرانی است. بخصوص وقتی می‌خواهید بر نکته‌ای تاکید داشته باشید. مکث به مخاطب شما در تحلیل و دریافت اطلاعات کمک می‌کند و باعث جلب توجه افراد می‌شود – یک مکث کوتاه همچنین باعث می‌شود فرصتی برای تجدید قوا و یادآوری برنامه بعدی برای خودتان داشته باشید. از مکث کردن نترسید … حتی برای ۱۰ یا ۱۵ ثانیه – مکث‌ها معمولا برای شما خیلی بیشتر از مخاطب به نظر می‌رسد.
  5. به مخاطب نگاه کنید – به اسلاید پشت سرتان نگاه نکنید – یک کپی از آن روبروی شما هست پس لازم نیست شما برگردید. به زمین و دیوار نگاه نکنید. سعی کنید به‌طور منظم با هر شخصی که در سالن هست تماس چشمی داشته باشید – حتی اگر یک‌بار هم با هر شخصی تماس چشمی داشته باشید – مخاطب این احساس را خواهد داشت که شما به طور مستقیم با او صحبت می‌کنید
  6. به یاد داشته باشید که مخاطب انتظار دارد که شما خوب کارتان را انجام دهید – آن‌ها در سالن هستند زیرا می‌خواهند که یاد بگیرند و آموزش ببینند. حتی اگر برای حضور در این جلسه مجبور هم باشند، آن‌ها می‌خواهند که با بیشترین دستاورد از آن خارج شوند، پس آن‌ها هم می‌خواهند شما بهترین باشید و در واقع طرف شما هستند … حتی اگر حس جلسه این‌طور به نظر نرسد.
  7. تمرین – ما معمولا فقط برای مخاطبان در مراحل مهم و پر از استرس زندگی‌مان سخنرانی می‌کنیم، پس زمان تمرین را در موقعیت‌های قرار بدهید که کمتر تحت فشار هستید: تمرین با گروهی از همکاران – یا خودتان را در سناریوهای مختلف قرار داده و تمرین کنید – در تمرین خودتان را در موقعیت‌های مختلف قرار دهید و سعی کنید مشکلات را حل کنید – تمرین باعث خواهد شد که شما بتوانید در شرایط که اتفاقات غیرمنتظره می‌افتد هم آماده مقابله با آن باشید.

منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*